Hebahan

Selamat Datang Ke Laman Blog Shamsul-AlBesuti

Wednesday, July 21, 2010

Lawatan Kerja Ke Sarawak

Assalamu'alaikum,


19.7.2010 - Bertolak dari KLIA ke Kuching menaiki penerbangan AirAsia. Perjalananan yang memakan masa sejam setengah tidaklah membosankan. Setiba di Kuching, cuaca berubah-hujan. Ketibaan kami disambut oleh pemilik Homestay (Hj.Jumbli) terus ke Petrajaya.




(Dlm AirAsia.....makan nasi goreng RM9.00 air mineral RM3.00..hampeh....)

Malamnya kami melepas gian makan di Kg Gersik dan ke Waterfront untuk menikmati suasana malam.

20.7.2010 - Bertolak dari Tmn.Lavendar ke Lembaga Lada Malaysia, Sarawak (MPB) yang terletak di Jalan Utama,Kuching dan memakan masa 40 minit perjalanan berkereta. Ketibaan kami disambut dengan sesi taklimat dan melawat sekitar kilang pemprosesan lada hitam.





Sekitar 11.00 pagi kami bertolak ke Daerah Seraian untuk melawat kawasan tanaman lada hitam. Perjalanan yang mengambil masa 1 jam 30 minit sedikit terganggu apabila 1km menghampiri lokasi terdapat sebuah lori sawit terbalik merentangi jalanraya. Kesesakan hampir 2km dan kami tersangkut dalam kesesakan selama 20 minit.



(Bersama kakitangan MPB semasa di ladang lada hitam..)


Diladang, kami menghabiskan masa hampir sejam untuk melawat kawasan tanaman dan sesi bersoaljawab dengan pemilik tanaman. 2.30 petang, kami bertolak balik untuk berihat sebelum kami sekali lagi diraikan dalam majlis makan malam oleh kakitangan MPB di Pondok Laguna,City Square,Kuching.

Sebelum itu, kami nyaris tidak dapat menghadiri makan malam kerana kenderaan yang dipandu oleh saya terbabas berhampiran bulatan Kg.Gersik. Ketika itu jalan licin akibat hujan. Syukur kejadian itu tiada banyak kereta dan kenderaan kami walaupun berpusing (berpatah balik)namun masih terkawal dan kami meneruskan perjalanan.

21.7.2010 - Melawat ACR di Semengoh untuk melihat baka-baka lada hitam. Seharian kami di Semengoh membuatkan masing-masing kepenatan.

Esok? Balik KL daaaaa....

No comments:

Post a Comment