Hebahan

Selamat Datang Ke Laman Blog Shamsul-AlBesuti

Wednesday, August 11, 2010

Selamat Berpuasa

Assalamu'alaikum,

Dikesempatan ini,saya memohon keampunan diatas keterlanjuran kata-kata samada zahir ataupun batin.

Hari ini, hari pertama anak-anakku menjalani ibadat puasa. Anak yang sulung tidak mengalami masalah kerana dia sudah biasa. Anak yang tengah ini, agak memberikanku kesabaran yang lebih. Masa bersahurlah masa yang selalu dia buat hal...namun demi membiasakan dirinya dengan puasa, terpaksalah menghadapi semua itu dengan tenang dan sabar.

Lepas menjemput mereka dari sekolah petang, satu lagi permintaan: pasar Ramadhan. Macam-macam yang dimintanya;semua yang dijual dipasar itu semuanya sedap dimatanya. Kalau tidak dipenuhi, mengamuk pulak-sekali lagi kesabaran teruji. Namun, semua kerenah itu perlu dilayan secara berhemah dan bukannya beremosi-kalau ikutkan hati memanglah marah dengan perangai suka memberontak bila permintaan tidak ditunaikan. Sehinggalah kesaat waktu berbuka pun masih lagi buat hal......apakan daya, anak-anak. Daku terpaksa memujuk dan memberikan nasihat serta galakan agar dia lebih bersemangat untuk meneruskan puasa dihari-hari berikutnya.

Esok adalah hari kedua. Harap-harap anak-anakku kurang sikit permintaan yang bukan-bukan untuk juadah berbuka. Semoga anak-anakku terus tabah menghadapi ramadhan kali ini dan ianya lebih baik daripada tahun-tahun lepas.InsyaAllah

Selamat Menjalani Ibadat Puasa.

No comments:

Post a Comment